Resident Evil 4 Remake Review - Op het hoogste niveau (2024)

Resident Evil 4 [Remake]

Op het hoogste niveau.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byGerard Olsder

Geplaatst op 17 maart 2023 09:15

Na de geslaagde remakes van Resident Evil 2 en Resident Evil 3 Nemesis, is het nu de beurt aan dé game in de serie die het genre in 2005 flink op de schop wist te nemen. Dat werd destijds gedaan door het isometrische perspectief te verplaatsen naar een over-de-schouder camera in Third Person. Resident Evil 4 deed destijds menig gamerhart sneller kloppen en na de originele release op de GameCube werd de titel naar vrijwel alle andere bestaande consoles geport. Met RE4 Remake is de game nu volledig opnieuw opgebouwd in de RE Engine van Capcom. Naast de hedendaagse graphics heeft de game ook het verhaal op meerdere vlakken uitgediept. Maar de vraag is natuurlijk of mensen die het origineel al gespeeld hebben hier nog nieuwe dingen kunnen ontdekken en of nieuwkomers de game makkelijk kunnen oppakken.

Blauwdruk voor de serie

Het originele Resident Evil 4 op de GameCube wist de gameplay van de Resident Evil serie zodanig te vernieuwen dat de serie sindsdien eigenlijk vooral vast heeft gehouden aan de blauwdruk die toen werd gelegd. Hoewel veel spelers van de serie Resident Evil 5 vaak als het keerpunt zien waarop de Resident Evil games een overstap van horror naar actie maakten, is Resident Evil 4 van veel grotere impact geweest voor de serie. Weg waren de kisten waar je items in kon opslaan, iets wat nog steeds in de remakes van RE2 en RE3 terug te vinden was. Weg waren de vaste selectie van wapens die nauwelijks te verbeteren waren. En weg was het grote farmaceutische bedrijf van Umbrella als grote slechterik. Niet echt natuurlijk, maar dat leek zeker op het eerste gezicht het geval.

Wat Resident Evil 4 in het genre introduceerde, was ten eerste een uitgebreide selectie aan wapens die je door middel van verzamelde schatten en geld kon verbeteren. Daarnaast was het gegeven dat je meerdere grote gebieden kon verkennen die volgestopt zaten met verborgen voorwerpen zoals edelstenen, medailles en je vaak beloonden met nieuwe upgrades van je wapenarsenaal, ook een fijne vernieuwing. Het goede nieuws van deze remake is dat die aspecten opnieuw de boventoon voeren.

De gameplay is in vergelijking met het origineel nog wat verder uitgediept, aangezien je nu al schietend kunt bewegen. In het origineel kon je wel op specifieke lichaamsdelen richten, maar dat kon je destijds alleen vanuit een stilstaande positie. Wat dat betreft is het natuurlijk een uitstekende zaak dat de eerdere remakes dat spelconcept al op de schop hebben genomen. Naast de reguliere aanvallen van de vuurwapens kun je ook op meerdere manieren gebruikmaken van je vertrouwde mes. Door op het juiste moment je mes in te zetten, kun je aanvallen van tegenstanders pareren en een tegenaanval inzetten. Natuurlijk heeft het gebruiken van je mes wel een impact op de kwaliteit van je blad. Gelukkig kun je een mes bij meerdere verkopers in het spel laten repareren, dus het hoeft je zeker niet tegen te houden bij veelvuldig gebruik. Het komt ook voor dat vijanden je beetpakken en je dan je mes moet gebruiken om te ontsnappen, dus naast je vuurwapens moet je de waarde van je steekwapen zeker niet onderschatten.

Gruwelijke grafische update

De grafische upgrade die RE4 met deze remake heeft gekregen is gruwelijk goed gedaan. De RE Engine van Capcom heeft in het verleden al meerdere grafische pareltjes weten af te leveren in bijvoorbeeld Devil May Cry 5 en RE 2 en 3, maar de ranzige locaties die je bezoekt, zitten besmeurd met modder, bloed, ingewanden en andere ranzigheid die je in veel gevallen het liefste zo snel mogelijk achter je wilt laten. Omdat de wereld werkelijk volgepropt zit met waardevolle voorwerpen, zal je vaak afgeleid worden van het hoofdverhaal. Verspreid over de wereld van RE4 tref je ook geregeld blauw posters aan die je extra opdrachten geven. Denk daarbij aan het kapotschieten van blauw medailles die in een specifiek gebied rondhangen, het verkopen van gedode slangen, het verkopen van vissen en het doden van specifieke tegenstanders. Elk van die voltooide missies levert je een aantal edelstenen op die je bij een verkoper kunt inwisselen voor nieuwe items en landkaarten waarop verbogen schatten vermeld staan. Soms zul je ook kleine sleutels aantreffen die je moet gebruiken om afgesloten lades in kasten te kunnen openen. Het loont dus absoluut om je tijd te nemen en niet te snel door het verhaal heen te willen jagen.

Dat verhaal draait overigens om het terugvinden van Ashley Graham, de dochter van de president van Amerika. Wanneer held Leon S. Kennedy haar vindt, zal je haar op meerdere punten in het verhaal kunnen aansturen om bepaalde deuren voor je te openen. Het begeleiden van Ashley door gevaarlijke gebieden kun je op twee manieren doen. Met een druk op de rechter stick kun je haar de opdracht geven om op afstand te blijven of om dicht bij je te blijven. Persoonlijk vond ik haar AI een stuk beter dan in het origineel omdat ik veel minder vaak naar haar om hoefde te kijken. Dat is ook te danken aan het feit dat Ashley niet langer een energiebalk heeft, maar wanneer ze teveel schade oploopt op de grond valt en jij weer overeind moet helpen. Het betekent niet dat je in zulke gevallen niet game over kunt gaan, want de vele vijanden op je pad kunnen haar in zulke gevallen wel oppakken en ontvoeren tot ze uiteindelijk buiten je bereik raakt.

Weinig gameplay veranderingen

Op het gebied van de gameplay is er naast de bovenstaande voorbeelden niet bijster veel veranderd. Je zult nog steeds meerdere locaties bezoeken die net als een game als Metroid met elkaar in verbinding staan. Nieuwe sleutels en voorwerpen geven je geregeld een reden om eerdere gebieden opnieuw te bezoeken, maar over het algemeen leert Leon geen nieuwe vaardigheden die hem toegang tot nieuwe stukken geven. En hoewel het verhaal redelijk lineair is, zul je gelukkig wel extra missies op je pad vinden die de speelduur flink oprekken. Ik had mijn eerste volledige playthrough er na zestien uren opzitten. Dat was op de normale moeilijkheidsgraad en met het voltooien van het merendeel van de uitdagingen die de game je voorschotelt.

Natuurlijk kun je de game op hogere moeilijkheidsgraden spelen en betere beoordelingen aan het einde scoren, maar het is wel goed om te weten dat veel content die bijvoorbeeld in de PS2 versie zat niet hier terug te vinden is. Een extra missie met Ada én de Mercenaries modus ontbreekt op dit moment van schrijven. Daarnaast is de recentelijk aangekondigde PSVR2 versie van Resident Evil 4 natuurlijk nog niet beschikbaar. Gelukkig zijn er een enorme berg aan ingame uitdagingen te voltooien om extra punten te verdienen. Deze punten kun je vervolgens in het Extra menu gebruiken om concept art, nieuwe wapens, kostuums en andere leuke extra opties vrij te spelen. Veel van deze uitdagingen zul je op een natuurlijk wijze tijdens het spelen weten te voltooien, maar sommige opdrachten zijn vrij specifiek dus het loont om deze voor de start van je avontuur even door te lezen. Dan weet je wat beter waar je op moet letten.

Het oordeel

Resident Evil 4 Remake is een uitstekende game geworden. De gameplay past perfect in het rijtje van de RE2 en RE3 remakes en grafisch is de hele serie nu een stuk meer uniform geworden. Het maakt mij ook nieuwsgierig hoe Capcom de serie vanaf nu gaat aanpakken want het succes van Resident Evil Village, de recente remakes én de VR versies zorgt ervoor dat de serie echt alle kanten op kan gaan. Het neemt niet weg dat de fantastische remakes van 2, 3 en nu 4 ervoor gezorgd hebben dat Resident Evil weer helemaal terug is op het hoogste niveau is.

Resident Evil 4 Remake Review - Op het hoogste niveau

9

Fantastisch